menu
NAJNOVŠIE ČLÁNKY
10 najnovších poznatkov neuroarchitektúry
Ako navrhnúť modernú kanceláriu s ohľadom na dnešné myslenie
Súťaž: Made by Spaceplan, Designed by you
Všetky články

Riešenie všetkých problémov

Silný odkaz súčasnej témy - inovácie, ktoré robia naše životy lepšími, rozoberá nový článok od Allison Arrieff. Je pravda, že je náš život lepší vďaka všetkým súčasným zlepšovákom?

25. 7. 2016

Každý deň sľubujú inovatívne spoločnosti, že urobia svet lepším miestom. Darí sa im to?
Tu je len zopár vzoriek výrobkov, aplikácií a služieb, na ktoré som narazila v posledných týždňoch:
Služba, ktorá pošle niekoho, aby vám natankoval auto
Služba, ktorá pošle človeka na skútri za vami, nech ste kdekoľvek, aby zaparkoval vaše auto.
Služba, ktorá natočí čokoľvek si prajete s drónom
Služba, ktorá bude baliť kufor .
Služba, ktorá vám pošle hlavu na zubnú kefku do schránky každé tri mesiace.
Služba, ktorá vám doručí vaše pivo priamo ku vašim dverám.
Aplikácia, ktorá analyzuje kvalitu vašich francúzskeho bozkov.
Aplikácia s reproduktorom, ktorý prehráva hudbu priamo z vaginálnej steny matky k jej nenarodenému dieťaťu.
Snímač umiestnený v plienke vášho dieťaťa, ktorý vám pošle upozornenie, keď je plienku potrebné vymeniť.
Aplikácia, ktorá nám umožní si uvariť vašu kávu odkiaľkoľvek.
Chladnička prezentovaná ako "Family Hub", ktorá sľubuje že sa bude správať ako osobný asistent, odkazovač, stereo a fotoalbum.
Aplikácia ktorá lokalizuje voľné parkovacie miesto.
Aplikácia ktorá lokalizuje možnosť prenájmu jachty .
Aplikácia, ktoré vám pomôže pochopiť príčiny a následky v živote.
Aplikácia, ktorá prináša citáty s obohacujúcimi výrokmi.
A návrh na vytvorenie aplikácie, ktorá ma zastaviť policajné zabíjanie.

Každý deň sme preťažení novými objavmi, patentmi a vynálezmi, ktoré sľubujú lepší život, ale ten lepší život nenastáva pre väčšinu. V skutočnosti, sa prevažná časť vyššie uvedeného zoznamu, zameriava na veľmi špecifickú (a malú!) časť populácie. Ako mi jeden kolega z technologickej oblasti vysvetlil, že v poslednej dobe pre väčšinu ľudí pracujúcich na takýchto projektoch, je v podstate cieľom zabezpečiť pre seba všetko, čo už ich matky nerobia.

Trochu srandoval, ale jeho komentár ma prinútil premýšľať o tom, komu slúžia tieto aplikácie. Obávam sa, že taký dôraz na pohodlie a okamžité uspokojenie nás všetkých zníži na také osoby ako z filmu "Wall-E", prilepené na postele v ruke s „Big Gulp, schopné interagovať s okolitým svetom výhradne prostredníctvom svojich diaľkových ovládačov.

Príliš veľa dobre financovaného podnikateľského úsialia ukázalo že, sľubujú viac, než môžu splniť.

Keď všetko čo sľubuje zmeniť svet je ničím?

Clay Tarver, spisovateľ a producent  komediálneho seriálu HBO "Silicon Valley," uviedol v nedávnom článku New Yorker: "Bolo mi povedané, že niektoré PR oddelenia veľkých spoločností, prikázali svojim zamestnancom hovoriť "Robíme svet lepším miestom," najmä preto, že sme si dosť nemilosrdne robili žarty z tohoto výrazu. Predpokladám, že prinajmenšom, urobíme svet lepším miestom tak, že títo ľudia prestanú hovoriť, že oni urobia svet lepším miestom. "

O.K., ten je začiatok. Ale popud, že doručenie novej hlavy zubnej kefky je hodné Nobelovej ceny nie je len kultové, ale v súčasnosti sa to šíri ako lesný požiar v takzvanom inovačnom sektore. Produkty a služby sú navrhnuté tak, aby "narušili" odvetvia trhu (a.k.a prinášali na trh to, čo nikto v skutočnosti nepotrebuje), a nielen riešili skutočné problémy, najmä problémy tých, ktoré  C.Z. Nnaemeka opísala ako "nezaujímavú spodinu" - matky samo živiteľky , biele chudobné vidiecke obyvateľstvo, veteráni, nezamestnaní Američania nad 50 rokov - " ktorú popísala tak, že majú smolu a je nedostatočne zaujímavá.
Pokiaľ by bola najzákladnejšia definícia dizajnu „riešiť problémy“, prečo toľko ľudí venuje veľké množstvo energie na riešenie problémov, ktoré v skutočnosti neexistujú? Ako sa dá získať viac ľudí, ktorí sa pozrú za hranice svojej vlastnej životnej skúsenosti?

V publikácii "Design: Výmysel túžby," hlboká a potrebná nová kniha, napísaná dizajnérkou a teoretičkou Jessicou Helfand, privádza na svetlo úžasné jadro: "hack", termín veľmi  milovaný v Silicon Valley, ktorý je namaľovaný na dvore areálu Facebooku a je viditeľný z lietadiel, ktoré na ním prelietajú, je tiež slangovým výrazom  pre väzenské stráže.

Hack znamená rozrezať, rozseknúť, zlomiť. Vychádza z presvedčenia, že nič nestojí za zachovanie, že všetko potrebuje opraviť. Ale je to naozaj tak? Opravujeme naozaj správne veci? Alebo lámeme tie nesprávne? Je nutné začať od nuly zakaždým?

Empatia, pokora, súcit, svedomie: To sú kľúčové prísady chýbajúce v snahe o inovácie a Jessica Helfand tvrdí a objavuje vo svojej knihe dizajn, rozšírením inovácií ako prirodzenej humanitnej vedy - hoci sa zdá, že stratil svoju cestu. Helfand tvrdí, že inovácia je teraz menej založená na vytváraní a viac na odvolávaní sa na prácu ostatných.

"V tomto prostredí, kde chýba pokora, sa predstava narušenia javí ako druh podvratnej provokácie," píše. "Príliš veľa dizajnérov si myslí, že inovujú, zatiaľ čo výhradne len menia a narúšajú prostredie.

Týmto spôsobom inovácia veľmi odzrkadľuje verejnú diskusiu: nedôvera v inštitúcie spojená s neochvejnú istotou vo vlastný úsudok, odvádza pozornosť od riešenia problému, nápravy alebo zlepšenia, a smeruje k zániku pre svoj vlastný záujem. (Znie to ako kandidát na prezidenta? Alebo Brexit?)

Možno, že hlavným dôvodom, prečo ma tieto pochabé produkty a služby tak frustrujú je, pretože ich tvorcovia naliehajú, že meniť životy ku lepšiemu je ich dôvodom bytia. Totiž, rizikový podnikateľ Marc Andreessen, ktorý investuje do spoločností, ako je Airbnb a Twitter, ale aj  do služieb, ako sú LikeALittle (ktorý začal ako flirt tool medzi vysokoškolákmi ) a Soylent (akýsi odvar SlimFastu pre gamerov), tweetol minulý týždeň: "Večne chýbajúci titulok:" Kapitalizmus dnes opäť pracoval v poriadku a väčšina ľudí na svete sa má trochu lepšie. "
Medzitým je v San Franciscu, kde väčšina týchto spoločností sídli, úroveň mora hrozivá, v príjmoch medzi bohatými a chudobnými narastá rozdiel rýchlejšie ako v ktoromkoľvek inom meste v krajine, vyššie percento ľudí, ktorí posielajú svoje deti do súkromnej školy, než v takmer žiadnom inom meste a  minimálnym platom vo výške 254-tisíc dolárov, ktorý je potrebný, aby si človek mohol dovoliť priemerné bývanie. Kto je na tom lepšie?

Helfand vyzýva k hlbšiemu využívaniu osobného vnímania človeka : "Dizajn môže poskytnúť mapu ," píše, "ale morálny kompas, ktorý vedie naše osobné voľby je zakorenený vo vnútri každého z nás."

Môžeme obnoviť tento morálny kompas? Možno by sme mohli začať tým, že nebudeme v skupine "hack". 

Chcete viac informácií o dizajne,
oceneniach a trendoch?
Naša stránka používa len nevyhnutné a analytické cookies. Zozbierané dáta nie sú zdieľané tretím stranám a slúžia na zlepšovanie našich služieb, nie pre účely reklamy.