menu
NAJNOVŠIE ČLÁNKY
Ako navrhnúť modernú kanceláriu s ohľadom na dnešné myslenie
Súťaž: Made by Spaceplan, Designed by you
Udržateľné značky nábytku, ktoré prezentujú dizajn a ekológiu
Všetky články

Naše prostredie je faktorom, ktorý ovplyvňuje naše šťastie. A prostredie je tvarovateľné

Juan Carlos Baumgartner je jedným z hlavných mexických architektov a odhodlane verí v myšlienku, že pracovné miesta sú oveľa viac než len stolmi a stoličkami.

21. 3. 2016

 

Juan Carlos Baumgartner sa mnoho rokov venuje prieskumu, vyhľadávaniu a skúmaniu a spôsobmi ako vytvoriť priestor, kde hlavným cieľom je poskytnúť ľuďom v ňom prívetivé prostredie a šťastie hrá dôležitú úlohu. Spolupráca s Harvard University a jeho oddelenie veda o šťastí, tento architekt vyvíja udržateľné architektonické projekty zo svojho Space štúdia. V posledných rokoch navrhol kancelárie pre dobre známe spoločnosti, ako je Red Bull, Nokia, Google, American Express a španielskemu vydavateľstvu Santillana. Počas svojej návštevy Habitat veľtrhu vo Valencii, kde bol pozvaný ako hosť. Actiu načalo hlbšie jeho teóriu o šťastí na pracovisku, čo je myšlienka, ktorá spája tak dobre s ACTIU  a jeho kampaňou Cool working.

 

Vytvárať emócie z priestorov je veľmi módny nápad, ale len veľmi málo ľudí je schopních ho správne používať. To je trend, ktorý začal pred rokmi, ale ako ste došli k záveru, že to bola budúcnosť?

V osemdesiatych rokoch si odborníci uvedomili, že v budúcnosti ľudia nebudú len slepo konzumovať výrobky a služby, ale že sa začnú  zaujímať o skúsenosti. Táto teória má solídny antropologický základ:  bolo to len pred 200 rokmi, že priemerná dĺžka života ľudských bytostí začne stúpať. Ale pred tým, rovnako ako u mnoho iných druhov, oni žili iba 30 rokov. To je podobné tomu, čo sa deje v krajinách, ako je Sierra Leone dnes. Keď žiješ len 30 rokov, vaše obavy sú veľmi jednoduché: jesť, mať potomkov a čakať na smrť. To je v tejto dobe nevyhnutné na prežitie. Ale s dlhšou životnosťou, ľudia sa začnú pýtať, prečo prišli na svet, aký je zmysel života. A to je, keď si uvedomíme, že dôležité veci v živote, sú tie veci, ktoré nás skutočne napĺňajú a nemajú nič spoločné s hmotnými predmetmi. Táto základná a zásadná antropologická predstava prenikla takmer cez každý aspekt nášho života. Hľadáme ako objekt prestáva byť iba objekt a stáva sa kľúčovou zložkou pri vytváraní skúseností, ktoré dávajú našemu životu skutočný zmysel.

 

Takže si myslíte, že sa vraciame ku koreňom? Že kapitalizmus a masový konzum nás bombardovali s toľkými materialistickými správami, že sme stratili všetky skúsenosti s nimi spojené?

Myslím, že sme na vrchole revolúcie konkrétnejšie revolúcie dizajnu. Som presvedčený, že v budúcnosti všetky organizácie budú spoločnosti predávajúce dizajn. Dizajn robí autá, počítače, telefóny, nábytok. Tieto organizácie budú vyslovene určené robiť dizajn a nielen to, ale aj celú  filozofiu okolo dizajnu. Dokonca aj verejné inštitúcie skončia pri tvorbe politiky s víziou sústredeného okolo dizajnu. Nebudeme vidieť len disciplínu zameranú na objekty alebo grafické komunikácie, ale zároveň budeme vidieť, že budú prevedené do všetkých oblastí života a začneme vidieť krajiny, ktoré robia politické rozhodnutia založené na dizajne.

 

Myslíte si, že existujú krajiny, ako napríklad v severských krajinách, ktoré sú viac zameraná na dizajn, a že výsledky v týchto krajinách sú priaznivejšie v porovnaní s ostatnými, ktorí si nie sú vedomé svojej sily?

V severských krajinách, napríklad, majú vzdelávacie systémy postavené na koncepte dizajnu, ale chápu, že dizajn nie je objekt a priestor, ale spôsob videnia sveta, ako by to mohlo byť, a nie, ako je tomu v súčasnosti. To otvára nekonečné možnosti, ktoré nemali predtým. Napríklad: Som si istý, že dizajn je riešením odstránenia chudoby vo svete. Nenechajte sa mýliť: žiadna krajina neprinesie pitnú vodu do Afriky alebo odstráni hlad. Iba dizajnér bude robiť tieto veci. Sú veci, ktoré systém nie je schopní robiť, ale podľa návrhu, tieto veci môžu byť riešené.

A ako aplikovať tento dizajn vašich architektonických projektov zameraných na kancelárie?

Sme presvedčení, že existujú tri štádia v pracovných priestoroch, ktoré sú úzko spojené s pojmom kancelárii. Verzia Space 1.0 bolo presvedčiť zákazníkov, že priestor môže byť konkurenčný nástroj pre organizáciu. Táto verzia je veľmi jednoduchá a má pomôcť klientovi zarobiť peniaze tým, že zjednotí všetkých aktívnych členov danej spoločnosti v jednej miestnosti. Verzia 2.0 je oveľa ľudskejšia, pričom treba pamätať, že firmy sú miesta na zarábanie peňazí a táto myšlienka sa odráža na ľudí v priestore. Pomáhame zvládať zmeny, pochopiť záväzok, vzťah medzi ľuďmi a priestorom, ktorý je sústredený okolo nájsť nábytok a predmety, založené na parametroch zdravotného stavu. Verzia 3.0, na ktorej sa v súčasnej dobe pracuje, sa zameriava na pracovníka a šťastie. Nedávne štúdie ukazujú, že 98% ľudí na svete, bez ohľadu na farby, kultúry alebo náboženstva, chcú byť v živote šťastní, a len málo kto z nás, ktorí navrhujú dizajn, sa pýtajú ako môžeme spolupracovať na tejto misii.

 

Ale ako môže pracovný priestor priniesť šťastie? Nie je to šťastie veľmi subjektívne? A ešte viac v pracovnom prostredí?

Prvá vec ktorú musíme urobiť, je  položiť si otázku, prečo viac ako 98% ľudí sa snaží byť šťastní. Znamená to, že sme vytvorili spoločnosť, ktorá reaguje na mnoho vecí, ale nie na základný prvok. Vybudovali sme ekonomiku, ktorá sa snaží o bohatstvo, ale je dokázané, že bohatstvo neprináša šťastie. Vyvinuli sme vzdelávací systém, ktorý sa snaží odovzdať obrovské množstvo vedomostí, ale ktoré nie je pripojené ku šťastiu taktiež. Nič, čo sme vytvorili v našej ľudskej spoločnosti  nám nepomáha byť šťastnejší.

Druhým dôvodom je, že mnohé z teórií o šťastí , najmä na Harvard University, ktorý má celú jednu katedru  venovanú "vede o šťastí", generujú myšlienku, že šťastie je mix medzi radosťou a zmyslom. To znamená, že ak máte veľký zmysel života, ale len málo radosti potom nie ste spokojní. Rovnako to funguje aj v opačnom smere. Kľúčom k úspechu je rovnováha medzi nimi.

V práci je to presne to isté. Pokiaľ si nájdete prácu, ktorú radi robíte a ktorá tiež spĺňa vaše osobné očakávania, máte veľké šťastie a je väčšia pravdepodobnosť, aby ste boli šťastný. Ale mnohé nedávne štúdie nám hovoria, aj keď nikto o tom nehovorí, je tam tretia kľúčová zložka: životné prostredie. Pokiaľ ste účtovník podniku, ktorý má za úlohu sčítanie a odčítanie čísel po celý deň, možno zistíte, vaša práca je nudná a ste uzamknutý v suteréne bez prirodzeného svetla tak asi skončíte s guľkou v hlave. Sú pracovné pozície, v ktorých zmena účelu a potešenie je veľmi komplikované. Ale môžete zmeniť životné prostredie. Ak dáte túto osobu do príjemného priestoru s denným svetlom a farbou, môžete zmeniť svoje životné prostredie, a naše životné prostredie je faktorom, ktorý ovplyvňuje šťastie. A životné prostredie je tvoriteľné.

A ako by ste navrhol dizajn tohoto prostredia aby vyhovoval všetkým? Vkus ľudí môže byť veľmi rozmanitý.

Je to všetko otázka vkusu. Je to všetko o najvýznamnejších veciach, ktoré ľudia vyhľadávajú na naplnenie, a to sú tie, ktoré prichádzajú na svetlo pri analýze metriku o šťastí. Napríklad jeden z faktorov je "priatelia a rodina". To znamená, že ľudia, ktorí majú rozsiahlu sieť priateľov a rodiny inklinujú k dosiahnutiu vyššie percenta šťastia. Vezmeš práve túto myšlienku do kancelárie a budete sa pýtať sami seba, je tento úrad určený na pomoc spriateliť sa? Nie. A máme na mysli nielen priestorovo, existuje mnoho ďalších dôležitých faktorov ... ale s ospravedlnením priestoru začnete meniť firemnú kultúru, ktorá zahŕňa aj ďalšie otázky, ako sú plány, zameranie atď. Analyzujeme, aké sú priestory kde sa ľudia najlepšie spriatelia. Zanalyzujeme ich a prenesieme do priestoru, kde vytvoríme podmienky na vytváranie priateľov. Keď sa to všetko dá dokopy, môže vzniknúť také pracovné miesto, ktoré nevyzerá ako kancelária. Mohlo by to byť niečo iné. Priestor, ktorý vytvára šťastie.

Ale musíte tiež vziať do úvahy pracovnú pozíciu každého človeka, pretože nakoniec sú tam nato aby pracovali a potrebujú byť produktívny a efektívny a nie sú tam nato aby sa bavili a boli šťastní.

Niekto, kto nie je šťastný nie je produktívny. Je to ako vzdelanie. Ľudia verili, po mnoho rokov, že vzdelanie bola intelektuálna záležitosť. Je to predovšetkým emocionálne. Zásadná časť učenia je vytváranie vzrušenia a chcieť sa učiť. A to je súčasť, ktorú nikto neintegroval do vzdelávania. Všetci sme bojovali s racionálnym pohľadom učenia, keď emócie sú na pozadí vzdelania. Je zrejmé, že v kanceláriách  musí byť rovnováha. Ľudia by mali mať miesto, kde si môžu sadnúť a pracovať, pretože ak nie, vytvorili sme bar a nie kanceláriu. Ale výzva je v dizajne.

 

A ako si myslíte, že môžete kvantifikovať prínosy, ktoré ľudia dostanú z tohto typu priestoru?

Jedna z vecí, na ktoré sme sa zamerali v celom koncepte  "Everyday Space Design" všetky veci sú dôsledkom odvodeným od ich dizajnu a výsledok je hmatateľný v našich životoch. Máme už spôsoby, ako merať šťastie, produktivitu, záväzok, spokojnosť, problém je, že väčšina návrhárov v tomto odvetví ani o nich nevedia. Keby som nevysvetlil, že Harvard má zriadený katedru "Science of Happiness" a že mám partnerstvo s Harvardom, a že to, čo robíme, je veľmi vedecké, budú ma ľudia brať ako bláznivého hippie, ktorý chce zmeniť svet s kvetinami. Napriek tomu vo svojej každodennej práci, existuje vedecký element, MRI ľudí a spoločnosti. Odzrkadlené na ľudskej bytosti a prečo myslíme tak ako myslíme. Dnes si môžete merať a vyhodnocovať všetko v závislosti na veľkosti peňaženky. Ale aj v kancelárii, môžete urobiť MRI na všetkých zamestnancov a merať presne, ktoré časti ich mozgu pracujú porovnávaním jedeného pracovného priestoru s iným.

 

Tak čo hovoríte, je to, že v konečnom dôsledku architektúra alebo životné prostredie okolo nás je najmenej dôležitá vec. Keď sa blíži návrh projektu z uhla šťastia, dôležité je to, čo je vytvorené vo vnútri priestoru, ako napríklad skúsenosti.

Všetci si zakladáme na povrchných elementoch, ako naplniť estetické a formálne prvky, ale nebudeme skúmať, či tieto faktory priniesli niečo pozitívne do psychiky tým, ktorí ju používajú. Po stovky rokov sme vyvinuli túžbu mať pekné veci a sčasti, estetika a krása pomáhajú a sú späté so šťastím, ale nie sú nástroje pre transformáciu spoločnosti. Vzali sme vedecké štúdie o šťastí a aplikovali ich na realitu priestoru. Poviem vám príbeh: Pred rokmi sme chceli otvoriť kanceláriu v Dubaji. Prišli sme tam, a videli úžasné avantgardné budovy, každá z nich vyššia ako ďalšia a ktoré vyzerali, ako by sa chystali spadnúť. Na postavenie použili veľmi pokročilú a inovatívnu techniku. Ale nepoužili akékoľvek inovácie zamerané na pomoc svetu, alebo spraviť lepšie planétu, boli zamerané výhradne na rast architektovho ega. 

Chcete viac informácií o dizajne,
oceneniach a trendoch?
Naša stránka používa len nevyhnutné a analytické cookies. Zozbierané dáta nie sú zdieľané tretím stranám a slúžia na zlepšovanie našich služieb, nie pre účely reklamy.